Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
کمال اخلاص در نفي صفات خدا است به چه معنا است؟

     نظر به اين که در بعضي احاديث و اخبار، صفات خدا را به معناي افعال خدا شناخته ‌اند و افعال خدا به معناي مخلوقات و موجودات است در اين بيان شريف در نهج البلاغه اگر کسي خلقي از خلايق را بپرستد فعلي از افعال خدا را پرستيده است و اين درست به معناي شرک است زيرا مشرکين همه جا خلقي از مخلوقات خدا را از نوع جمادات يا نباتات يا انسان‌ها و يا فرشتگان به جاي خدا پرستيده‌‌اند. پس کسي که خلق خدا را بپرستد، صفات خدا را پرستيده و مشرک به خدا شده است. در اين جمله شريفه نفي صفات به معناي نفي پرستش مخلوقات است. انسان مخلص بايستي خود را و تمامي ‌مخلوقات خدا را از دايره پرستش دور سازد و فقط خدا را منهاي خلق خدا بشناسد و بپرستد دليل اين که صفات خدا به معناي مخلوقات است يک حديث شريف مشهور است امام (ع) که مي‌فرمايند: تفکروا في صفات الله و لا تفکروا في ذات الله. در اين حديث شريف به انسان‌ها اجازه دادند که در صفات خدا تفکر کنند و اجازه ندادند که در ذات خدا تفکر کنند پس در اين حديث روشن است که صفات خدا به معناي مخلوقات خداست زيرا مخلوقات خدا در مرئي و منظر انسان‌ها قرار مي‌گيرند و انسان‌ها مي‌توانند در آن چه مي‌بينند، فکر کنند ولي ذات مقدس خدا در مرئي و منظر قرار نمي‌گيرد و هرگز فکر انسان در ذات خدا کار نمي‌کند. پس اين حديث مخلوقات خدا را به جاي صفات خدا شناخته و معناي نفي صفات براي کمال اخلاص، نفي مخلوقات از پرستش انسان است و اما معناي سوم نفي صفات، نفي ارتباط صفات لفظي و يا عيني و يا ذهني به ذات مقدس خداوند متعال است. در اين رابطه نيز بحث‌ هاي مختلفي به وجود آمده است. در اطراف معلومات خداوند متعال بحث کرده‌اند که آيا اين معلومات يک مفاهيمي ‌است که زائد بر ذات خداوند متعال است و يا اين مفاهيم عين ذات خدا و يا از لوازم ذاتي خداوند متعال است. مفاهيمي‌ که در ذهن ما انسان‌ها پيدا مي‌ شود مسلم است که عارض بر ذات ما مي‌ شود و عين ذات ما نيست. ما از هر لفظي معنايي تصور مي ‏کنيم. مجموعه اين تصورات که معاني ذهني ما مي‌باشد غير از ذات ما و عارض بر ذات ما مي‌ شود. دليل غيريت مفاهيم ذهني بر ذات ما انسان‏ها اين است که ما هستيم منهاي مفاهيم ذهني و گاهي هستيم به اضافه مفاهيم ذهني . اگر مفاهيم ذهني انسان‌ها عين ذات آنها و يا لازمه ذاتي آنها بود منها و اضافه قابل تصور نبود زيرا نمي‌ توانيم يک ذاتي را به مناسبت لوازم ذهني واجد و يا فاقد لوازم ذاتي بشناسيم مثلا آيا مي‌ توانيم بگوييم جسم به اضافه حدود و ابعاد و يا جسم منهاي حدود و ابعاد؟ حدود و ابعاد از لوازم ذاتي جسم است. هرجا جسمي‌ باشد با حدود و ابعاد است و هر جا حدود و ابعادي باشد با جسم است وليکن مي‌توانيم بگوييم انسان به اضافه صورت‌ هاي ذهني و يا انسان منهاي صورت‌ هاي ذهني. پس معاني الفاظ و لغات که همان صورت‌ هاي ذهني مي‌باشد زائد بر ذات انسان است، نه عين ذات است و نه هم از لوازم ذاتي. وليکن آيا اين صورت‌ها نسبت به ذات مقدس خداوند متعال عين ذات است و يا از لوازم ذاتي خداوند متعال و يا عارض بر ذات خداوند متعال؟ در اين رابطه فلاسفه و حکما قائل به اعيان ثابته و يا مُثُل افلاطوني شده ‏اند. مثل جمع مثال است يعني صورت‌هاي ذهني. اعيان ثابته هم به معناي همان صورت‌هاي ذهني است اگر بگوييم اين صورت‌ها زائد بر ذات مقدس خداست وجود خداوند متعال را گاهي منهاي اين صورت‌ها و گاهي به اضافه اين صورت ها بدانيم لازمه‏اش اين است که ذات مجرد يکنواختي خدا گرفتار منها و اضافه باشد، گاهي معلومات کم و گاهي معلومات زياد و يا اين که چيزي به نام معلومات زائد بر ذات مقدس خداوند متعال باشد. اگر بگوييم معاني صفات خدا صورت‏ هايي عارض بر ذات خداست لازمه ‏اش اين است که ذات خدا در معرض عروض حوادث و عوارض باشد و اين فرضيه با وحدت ذاتي خدا سازگار نيست زيرا ذات خدا يک حقيقت است، نه قابل تجزيه و تبعيض و نه هم قابل منها و اضافه. و اگر بگوييم يک چنين صورت‌ها که معاني اشياء و اشخاص است در ذات خدا وجود ندارد لازمه‏ اش اين است که خدا ذاتي باشد فاقد معلومات. با اين که خدا عين علم است، ميليون‌ها نوع خلايق و موجودات را که هنوز نيافريده، مي‌داند و يا برابر آن، ميلياردها نوع مخلوقاتي که از بين رفته‌اند. پس نمي‌ توانيم ذات خدا را فاقد معلومات بشناسيم و همچنين نمي‌توانيم اين معلومات را زائد و عارض بر ذات خدا بدانيم. چاره‏ اي نيست جز اين که بگوييم معلومات از لوازم علم است مانند ابعاد که از لوازم جسم است. علم خدا يعني همه اين معلومات و تمامي ‌معلومات يعني علم خدا. علم به اين دليل علم است که مي‌داند و مي‌ فهمد. اگر نداند و نفهمد علم نيست، پس وجود خداوند متعال به همان دليل که علم است لوازم علم را که معلومات باشد به همراه خود دارد وليکن معلومات خدا قابل قياس با معلومات انسان نيست. علم انسان و معلومات او عارض بر ذات انسان مي‌شود و ذات انسان جهل است که علم فرا مي‌گيرد وليکن علم و معلومات خدا عين ذات خداست. و از لوازم ذات خداست. پس نمي‌ توانيم فرمايش مولا را که فرموده است کمال اخلاص نفي صفات از ذات مقدس است به معناي نفي معلومات خدا بدانيم. خداوند يعني علم و تمامي‌ معلومات علمي ‌خدا يعني علم خدا و ذات خدا، پس بهترين توجيه براي فرمايش امام عليه السلام در نفي صفات، نفي مخلوقات از وجود خداوند متعال است و يا اين که نفي صفات خدا در عبادت و بندگي يعني خدا را به طمع رازقيت يا خالقيت نپرستيم که اگر روزي بدهد پرستش ما درست باشد و اگر ندهد غلط باشد، پس نفي صفات درست به معناي نفي مخلوقات از ذات خدا و يا نفي صفات خدا در عبادت و بندگي مي‌باشد بلکه فقط ذات را در نظر داشته باشيم، خواه به ما روزي بدهد يا ندهد و به ما رحم کند يا نکند. (تفسیر خطبه اول نهج البلاغه)دانلود

نوشتن نظر


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Copyright © 1397 ?????. کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top