Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - دانستن ذات مقدس خداوند متعال به عنوان مبدأ هستی ‌ها چه اشکالی بوجود می‏ آورد؟

 اختلاف فروع و مشتقات با یکدیگر دلیل اختلاف مبادی آن مشتقات با یکدیگر است. پس کسانی که سرچشمه هستی‌ ها را فقط یک حقیقت بنام ماده یا وجود می‌ دانند و اختلاف را در مبدأ هستی‌ ها جایز نمی‌ دانند ظاهرا در اشتباه هستند مگر این‌که منظورشان از مبادی آفرینش وجود آفریننده باشد نه مصالح آفرینش. البته آفریننده یک حقیقت است و در آن حقیقت اختلاف و تعدد و کمیت و کیفیت و تمامی خصوصیاتی که در طبیعت مشاهده می ‌شود وجود ندارد. او یک حقیقت مطلق است، نه کمیت قبول می ‌کند و نه مبدأ کمیت‌ ها می ‌شود. نه کیفیت می ‌پذیرد و نه مبدأ کیفیت ‌ها می ‌شود. ذات مقدس خداوند متعال فقط یک حقیقت است، تعدد قبول نمی‌ کند و تجزیه ‌بردار نیست، کسانی که در مبادی آفرینش اعتقاد به یک حقیقت دارند و می‌ گویند یک حقیقت و یک هستی به صورت این همه موجودات ظاهر می ‌شود اگر منظورشان از مبدأ هستی وجود خداوند متعال است، درست نیست، وحدانیت آن ذات مقدس قابل تردید نیست ولیکن آن ذات واحد، مبدأ آفرینش نیست بلکه مُبدع مخلوقات است یعنی او آفریننده است نه این‌که مصالح آفرینش باشد. منظور ما از مبادی آفرینش و یا مصالح، مواد خام عالم طبیعت است که آفریننده متعال از آن مبادی این همه مشتقات و مخلوقات را ظاهر می‌ سازد. پس آفریننده هستی ‌ها و مخلوقات فقط یک حقیقت است و آن ذات مقدس خداوند متعال است که در ذات خود بجز خود چیزی نیست. تمام وجود او علم است و در عین علم بودن، قدرت است. تمام وجود او شنوایی و بینایی و دانایی و حیات است. این اسماء مختلف و صفات متفاوت برای ذات مقدس خداوند متعال مربوط به آثار مختلفی است که به اراده خود ایجاد کرده است. تعدد آثار ارادی غیر از تعدد و تجزیه در ذات مقدس است. خداوند با همان دلیل که می‌ داند، می ‌شنوند، می ‌بیند و می‌ تواند. ذات خدا عین وجود اوست که در آن ذات کمیت و کیفیت راه ندارد. از ذات خدا چیزی جدا نمی‌ شود تا مبدأ مشتقاتی شود که از آن ذات مقدس جدا شده است و همچنین به ذات خداوند چیزی برنمی‌گردد تا ذات خداوند مرجع مشتقاتی باشد که به آن برگردد و در آن فانی شود. مانند نهر و قطره آب که از دریا جدا می ‌شود و به سوی آن برمی‌گردد، پس دریا مبدأ پیدایش نهرها و مرجع برگشت همان قطره ‌ها و نهرها است. خداوند در ایجاد هستی‌ ها و آفرینش موجودات عالم از وجود خود مایه نمی‌ گذارد و ذات خود را به صورت موجودات و مخلوقات دیگر جلوه نمی‌ دهد. در این رابطه مولا امیرالمؤمنین(ع) می ‌فرمایند: «کيف یَجری علیه ما هو أجراهُ، و یَعودُ فیه ما هو أبداه  و یَحدُثُ فیه ما هو أحدَثَهُ إذاالتَفاوَتَت ذاته و لِتَجَزَّ کُنهُهُ لامتَنَعَ مِنَ الازلِ مَعناهُ» . یعنی چطور می‌ شودآن‌چه آفریده شده است از ذات خدا بوجود آید و ذات خدا مبدأ آفریدگان و مخلوقات باشد و چطور می‌ شود که مخلوقات عالم بعد از تکامل به ذات خدا بازگردند و در آن ذات مستهلک شوند؟ اگر چنین باشد در ذات خدا تجزیه بوجود می‌ آید و ازلیت و ابدیت او لغو می‌گردد. لازمۀ چنین فرضیه ‌ای این است که در عین حال که خالق است به صورت مخلوق ظاهر شود و در عین مخلوق بودن جلوه خالقیت داشته باشد. پس آن ذات مقدس مبدأ هستی‌ ها نیست که همچون دریا یا چشمه خورشید باشد که این همه قطرات و نورها از سرچشمه ذات او خارج شوند و به ذات او برگردند. جمله لم یلد ولم یولد درسوره توحید از وجود خداوند متعال نفی مَبدئیت و مرجعیت می ‌کند. با جمله لم یلد نشان می ‌دهد که مبدأ هستی ‌ها نیست و از ذات او چیزی خارج نشده است چنان‌چه آثار نور از نور و آثار ماده از ماده ظاهر می ‌گردد. با کلمه لم یولد نشان می ‌دهد که ذات او مانند مخلوقات عالم از یک مبدئی بوجود نیامده تا همچون فرعی باشد که از اصلی ظاهر می‌ گردد. پس ذات او نسبت به موجودات عالم مانند اصلی نیست که موجودات عالم از او متفرع شوند و از وجود او ظاهر گردند. همچنین آن ذات مقدس نسبت به اصلی که مافوق او باشد جنبه فرعیت ندارد. او نه اصل موجودات عالم است و نه هم از اصلی بوجود آمده است. جملات زیبای مولا(ع) درست تفسیری از این آیه شریفه در سوره توحید است. پس خدا یک حقیقتی است که از ذات خود در آفرینش هستی ‌ها مایه نمی‌ گذارد یعنی خدا در عالم اثر ذاتی ندارد بلکه آن‌چه هست اثر ارادی و اثر فاعلیت او است. اثر ذاتی مانند روشنایی از چشمه خورشید و مانند حرارت از شعله آتش است و اثر ارادی مانند صنایع به اراده سازنده و مانند سخن و کلام به اراده گوینده است. اگر ما ذات مقدس خداوند متعال را مبدأ هستی ‌ها و موجودات عالم بشناسیم این مخلوقات اثر ذاتی خدا هستند نه این‌که اثر ارادی او باشند. لازمه یک‏چنین فرضیه ‌ای این است که خداوند متعال ذات خود را تجزیه کند تا از آن ذات، آثار ذاتی ظاهر گردد. اگر خداوند متعال را مُبدع هستی بشناسیم یعنی آفریننده موجودات و خالق مخلوقات، تمامی موجودات و مخلوقات عالم در این صورت اثر ارادی خداوند هستند و در ذات خود با ذات خدا تباین دارند یعنی بین ذوات مخلوقات و وجود آن‌ها مشابهت و مجانستی با ذات خداوند وجود ندارد، ذات او به تمام معنا از مشابهت با ذوات مخلوقات منزه و مبرا است. پس او یک حقیقت است. آفریننده آن‌چه می ‌سازد با اراده خود می ‌سازد و در این سازندگی مختار مطلق و فعال و آزاد است که هیچ عاملی در ذات او تأثیر نمی ‌گذارد که او را به کاری وادار کند. به اراده خود می‌ آفریند و به اراده خود آفرینندگان را تربیت می‌ کند. در وجود موجودات عالم اثری از ذات خدا وجود ندارد بلکه هر چه هست اثر ارادی او است. با این حساب که خلایق، صنایع خدا و اثر ارادی او هستند لازم است که مبادی آفریدگان غیر از وجود خداوند متعال باشد و این مبادی آفرینش با ذات خدا تباین داشته باشد، با این دلیل است که می ‌گوییم مبادی آفرینش متعدد و مختلف است و ذات مقدس خداوند متعال فقط یک حقیقت است. خداوند متعال ابتدا هستی ‌های اول و یا مبادی آفرینش را ایجاد می‌ کند و از ترکیب آن هستی ‌ها با یکدیگر انواع موجودات و مخلوقات را ظاهر می‌ سازد. (کتاب مبادی آفرینش) دانلود

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top