Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - منظور از وسعت آسمان ها در قرآن

منظور خداوند از این که خبرمي دهد که آسمانها را وسعت مي دهد وگشادتر مي کند چیست؟

برپايه تفسير ائمه اطهار(ع) و براساس صراحت آيات قرآن هر آيه اي از آيات قرآن دو جا تفسير دارد و در دو معني به کار مي رود که يکي از آن دو معني را ظاهر قرآن و ديگري را باطن قرآن مي نامند و يا به تعبير ديگر يکي را تفسير و ديگري را تأويل مي نامند. ظاهر آيات قرآن همين عالم خلقت و عالم طبيعت است زمين و آسمان و کوه و دريا و صحرا و تمامي آنچه خدا آفريده است و اما باطن قرآن و يا تأويل آن مربوط به زندگي انسانها و حرکت آنها به سوي خدا و به سوي عالم آخرت است. عالم خلقت قابل تغيیر نيست وليکن زندگي انسانها و فکر و ذکر آنها دائم در تغيير و تغير است و هر روز وضع تازه اي پيدا مي کند تا روزي که به کمال مطلق برسد. مخصوصاٌ آياتي که در آن کلمه سماء و ارض و نور و ظلمت و ليل و نهار و امثال آنها به کار مي رود. ما آسماني داريم که از آن برف و باران نازل مي شود و آسمان ديگري که از آن علم و حکمت نازل مي شود و يا شب و روزي در طبيعت داريم که از طلوع و غروب خورشيد پيدا مي شود و شب و روز ديگري در افکار انسانها که از مسير قيام و قعود پيغمبران و اولياء خدا پيدا مي شود. انسانها گاهي در تاريکي و روشني فضا واقع مي شوند و گاهي در تاريکي و روشنائي زندگي انسانها از اين جهت که حرکت آنها از نقص به کمال شروع مي شود دائم در تغيير و تغيرند و در هر قرني و زماني کلاس ديگري و کتاب ديگر و استاد ديگري لازم دارند تا به علم دانش آنها توسعه بدهد و آنها را به مکتب وسيعتر برساند. اگر هر پيغمبري از پيغمبران را به جاي مکتبي بشناسيم که علم و دانش خود را با انسانها تعليم مي دهد و بشريت را به کلاس ديگري مي برد مي بينيم که مکتب انبياء از نظر درس و بحث و تعليمات باهم فرق دارند. همانطور که خود پيغمبران هم از نظر علم و فضيلت با يکديگر فرق دارند کتابهاي آسماني هم به همين کيفيت با يکديگر فرق دارند. تورات و انجيل در برابر قرآن مکتب هاي کوچکي هستند که انسانها را يک کلاس و دو کلاس بالا مي برد و به آنها تعليمات مي دهد وليکن مکتب قرآن مکتبي است بسيار وسيع و نامتناهي که انسان را از عالم خاک تا عالم فرشتگان و ارواح و نور و نورانيت و تا عالم ربوبيت و الوهيت بالا مي برد و انسان را در مقام لقاءالهي قرار مي دهد. پس مکتب ها به همراه ترقي و تنزل انسانها گسترش پيدا مي کند و بالاتر و بالاتر مي رود تا جائي که خدا مي داند. مکتب علم الهي بي نهايت است و انسانها در اين مکتب بالاتر و بالاتر حرکت دارند تا روزي که به مقام يک انسان کامل برسند. پس براساس تفسير ائمه اطهار (ع) آسمان قابل توسعه و قابل گسترش مکتب ولايت خدا و ائمه اطهار است که يک دوره ما انسانها را در زندگي دنيا و دوره ديگر در زندگي آخرت قرار مي دهد آيه شريفه قابل تطبيق به مکتب ولايت خدا و ائمه اطهاراست . انسانها از ابتدای تولد تا مادامي که زنده هستند و زندگي مي کنند زندگي آنها براساس فکر آنها و دانش آنها در دوجهت قابل گسترش است در جهت کمّي از مسير افراد و اعداد وابسته به آنها مانند پيدايش فرزندان و تکثير نسل و تعداد دوستان به طوري که در انتها امت عظيمي مي شود که همراه هزارها و يا ميليونها انسان وابسته به خود داخل بهشت مي شود. خداوند به حضرت ابراهيم وحي مي کند که اي ابراهيم در برابر اين فداکاري که حاضرشدی يگانه فرزند خود را در راه من قرباني کني ترا امت عظيمي خواهم کرد. دوازده نفر اولياء خود را از نسل تو به وجود خواهم آورد به طوري که در انتها تعداد وابستگان به تو برابر ستارگان آسمان خواهند شد و شما امروز بببينيد که از دو فرزند ابراهيم اسحق و اسماعيل چقدرزياد فرزنداني به وجود آمده اند به صورت دو امت عظيم نمايش پيدا کرده اند امت بني اسرائيل برهبري موسي و عيسي و امت اسلام به رهبري حضرت رسول اکرم و اما گسترش انسان از جهت کيفي به معناي وسعت ميدان عقل و معرفت و معلومات است که بر اساس اين عقل و معرفت و معلومات کيفيت زندگي انسان بالا مي رود تا در انتها متصل به بي نهايت علم خدا وقدرت خدا مي گردد وانسان خليفه خدا مي شود. در ابتداي زندگي فقط مادر وشير مادر مي فهمد بعد از چندي در دوران کودکي خداوند ميدان بازي و اسباب بازي براي او باز مي کند بعد از رسيدن به جواني زن و زندگي مي فهمد و همين طور در آينده ميدان زندگي او وسعت پيدا مي کند تا جائي که فرشتگان مسخر او مي شوند و خداوند فرشتگان را امر مي کند تا او را سجده کنند و به فرمان او درآيند. اگر انسان در اين دو جهت تکامل پيدا نکند و متوقف گردد چنان احساس مي کند که حبس شده و در حبس خانه قرار گرفته. و توقف برابر مرگ است در هر دوره و زماني فکر و دانش انسان وسعت بيشتري پيدا مي کند و همچنين وسائل بهتر و بيشتري در اختيار او قرار مي گيرد . اين است معناي وسعت آسمان يعني فکر و انديشه انسان ازمولا اميرالمومنين نقل شده است که ايشان فرمودند واي به حال کسي که دو روزش مساوي باشد يعني زندگي اودر جهت فکر وعقل و معرفت اوگسترش پيدا نکند که در اين صورت مانند زندانيان در دايره فکرخشک خود زنداني مي شود. (تفسیر سوره ذاریات) دانلود

 

 

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top