Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - علت این که گفتند دین، کامل است چیست؟

يكي از مباني فتاوي علماي شيعه عقل است برپايه حديثي كه فرموده ‌اند «كلما حكم به العقل حكم به الشرع» هرجا عقل حكم كند شرع هم حكم مي‌ كند، يعني بين حكم شرع و حكم عقل ملازمه است به هرچه شرع حكم كند عقل حكم مي ‌كند و به هرچه عقل حكم كند شرع حكم نموده است. از اين حديث ظاهراً اينطور فهميده ‌اند كه اگر عقل مردم به چيزي حكم كند حكم شرع نيز همان است. در اين جا مي‌گوئيم اگر عقل مردم به استدلال، حكم و يا عقيده‌ اي را اثبات كند و ملازمه بمعناي اين باشد كه هرچه را عقل مردم به صحت آن حكم داد شرع هم به صحت آن حكم مي‌ دهد يعني شرع همان را تصحيح كند كه عقل مردم صحيح دانسته. لازمة اين قضاوت اعتقاد به تصويب است، تصويب يعني شرع همان را صواب دانسته كه عقل صواب دانسته است و همان را خطا مي‌ داند كه عقل مردم خطا دانسته است. اعتقاد به تصويب مسلماً در نظر علماي شيعه باطل است علماي عامه اينطور عقيده دارند كه اگر عقل مسلمانان چيزي را صواب دانست و فتوي داد خدا نيز همان را قبول مي ‌كند و صواب مي ‌داند روي همين عقيده حكم به صحت تمام احكامي داده ‌اند كه علماء و يا رهبران مملكتي آنها در تاريخ اسلام به آن حكم داده ‌اند هرچند كه فتواي قتل امام حسين (ع) باشد. مي‌ گويند عقل مردم تشخيص داد كه فلاني خليفه باشد خدا آن را قبول كرد و عقل خليفه تشخيص داد كه متعه حرام باشد خدا نيز آن را تصويب كرد همه جا حكم خدا را تابع رأي انسان مي‌ دانند به همين مناسبت همة مسلمانها را اهل بهشت مي‌ دانند هرچند كه مثل يزيد و معاويه باشند. علماي شيعه عامه را بدليل يك چنين عقيده ‌اي مصوبه شناخته ‌اند و عقيده آنها را باطل مي‌ دانند زيرا علم خدا متبوع و مستقل است بايد انسان تابع باشد. بنابراين تحقيق از طريق ملازمه نمي توان حكم به صحت و شرعيت حكم عقل داد و گفت هرچه راكه عقل انسان صواب دانست شرع هم همان را صواب مي ‌داند اين توجيه براي حديث ملازمة حكم عقل و شرع غلط است كه بگوئيم شارع مقدس از طريق ملازمه رأي بشر را تصويب كند. بلكه معناي حديث اين است كه هرچه را عقل مردم نافع و صحيح بداند علامت نافع بودن و علامت صحت حكم عقل مردم اين است كه شارع همان حكم را داده باشد يعني حكم عقل وقتي داراي اعتبار است كه شارع آن را تصويب كند اگر نمونه حكم عقل شما درشرع پيدا نشد آن حكم داراي اعتبار نيست. حديث دلالت دارد بر اين كه شرع مستغني از حكم بشر است، به آنچه كه عقل مردم آن را نافع بداند و در واقع نافع باشد حكم داده است. پس اگر در جائي عقل شما به صحت حكمي قضاوت كرد و آن را نافع دانست وليكن در شرع اسلام دليلي بر صحت آن حكم پيدا نشد بدليل اين كه شرع حكم به صحت آن نداده حكم عقل قابل تخطئه است زيرا اگر آن حكم لازم و نافع بوده دين اسلام آورده والا دين اسلام كامل نيست كه جاي خالي باقي گذاشته و دربارة موضوع نافع و يا مضري ساكت شده است و براي مردم واگذار نموده. حديث ملازمه ما را به اين حقيقت راهنمائي مي‌ كند كه شارع مقدس دربارة تمام موضوعاتي‌كه مفيد و نافع است حكم داده و جاي خالي باقي نگذاشته است كه عقل مردم آن را نافع بداندو حكم كند و اما شرع حكم نداده باشد هرچه را عقل مردم به صحت آن حكم كند قبلاً شرع اسلام به صحت آن حكم داده است معناي دين كامل همين است كه جاي خالي باقي نگذاشته است. (رساله اجتهادی قیامت) دانلود

 

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top