Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - ضرورت رعایت حقوق اخلاقی نسبت به حقوق قانونی

خداوند در حاشيه حقوق قانوني همه جا حقوق اخلاقي و انساني را مطرح مي کند. حقوق انسانها بر يکديگر دو قسم است. قانوني و اخلاقي، حقوق قانوني، حقوقي را مي گويند که در مقابل قراردادها بوجود مي آيد، جايي که انسان به خدمت انسان ديگر مشغول مي شود و در برابر خدمت خود قراردادي مي بندد و مزدي معين مي کند. از اين خدمات، بين انسان ها حقوق قانوني پيدا مي شود، خواه اين حقوق در برابر شرايط و مقرراتي باشد که انسانها بين خود بوجود مي آورند مانند مزدوري و کارگري يا در برابر مقرراتي باشد که خداوند بوجود مي آورد مانند حقوق مالي بين زن و شوهر و ساير خويشاوندان. قسم دوم حقوق اخلاقي است که بين انسانها در مقابل احسان و حسن رفتاري که نسبت به يکديگر دارند پيدا مي شود. مانند حقي که همسايگان در مقابل حسن رفتار با همسايه پيدا مي کنند و مانند حقوق خويشاوندان در برابر حسن رفتار و صله رحم و انسانهاي ديگر. به طور کلي انسانهايي که در يک شهر و مملکت زندگي مي کنند و با تعادل و همکاري تمدني بوجود مي آورند در پيشرفت زندگي يکديگر مؤثرند. هرکس به مقامي از مال و ثروت و يا علم و حکمت رسيده ديگران در پيشرفت او مؤثر بوده اند، مخصوصا کساني که براي رسيدن به مقصد کمک او شده اند و به او احسان کرده اند. در اين جا بين انسان و تمام کساني که با او حسن رفتار داشته اند حقوق اخلاقي بوجود مي آيد که رعايت آن هم مانند حقوق قانوني واجب است.  در اين آيه شريفه خداوند رعايت حقوق اخلاقي را توصيه مي کند و مي فرمايد اگر مي خواهيد کودکان و فرزندان شما بعد از شما آسايش، داشته باشند شما هم براي کودکان و بيچارگان از فاميل خود آسايش به وجود آوريد و از اموالي که بين خود قسمت مي کنيد به آنها هم سهمي برسانيد.  فرق و امتيازي که بين حقوق قانوني و اخلاقي بوجود مي آيد همين است که حقوق قانوني از طرف ذي حق قابل مطالبه است و رعايت حق و اداء آن بر انسان مديون واجب است مثلا مزدور حق دارد مزد خود را بعد از انجام کار مطالبه کند و بر صاحب كار هم واجب است که حق مزدور را بعد از انجام کار بپردازد و اگر صاحب کار از پرداخت حق کارگر امتناع کند کارگر مي تواند حق خود را به هر وسيله که هست زنده کند، اگر صاحب کار بر او مسلط است مي تواند صاحب حق، حق خود را از صاحب کار تأمين کند، هر چند با دزدي و ربودن باشد که اين عمل را تقاص مي نامند.  وليکن حقوق اخلاقي حقوقي را مي گويند بين انسانها كه به دليل انسانيت بوجود آمده و کسي با ديگري درباره ان حقوق شرط و قراردادي نگذاشته است. هر انساني بر انسان ديگر حق انسانيت و حق همنوعي دارد. همه کس بايستي به انسانيت يکديگر اهميت بگذارند و همين که در انساني احساس احتياج کردند و توانستند حاجت او را برآورند به کمک او بشتابند و حاجت او را برآورند يک چنين کمک هايي را احسان مي نامند که به دليل رعايت انسانيت بين انسانها به وجود مي آيد. مانند حق همسايگان بر يکديگر و صله رحم و رعايت حقوق خويشاوندي.  حقوق اخلاقي از کسي نسبت به ديگري قابل مطالبه نيست. رعايت حقوق اخلاقي هم بر انسانها نسبت به يکديگر واجب نيست. مردم آزادند که به يکديگر محبت کنند و به يکديگر احسان کنند و در مقابل اين محبت احسان انتظار مزد و کمکي نداشته باشند که روز و روزگاري از آن طرف مطالبه نمايند هرکس به ديگري احسان مي کند وظيفه انساني خود را انجام مي دهد خداوند بهره احسان او را در زندگي آخرت به او مي رساند نمي تواند در مقابل احسان خود به مردم از مردم نسبت به خود انتظار احسان داشته باشد و يا مطالبه احسان کند. انسانها خودشان وظيفه دارند که حق احسان محسنين را رعايت کنند. آنها هم به نوبه خود بايستي در خط احسان نسبت به انسانهاي مستحق باشند به خصوص کساني که از نظر مالي و علمي جلو افتاده وظيفه دارند به انسانهاي عقب افتاده کمک کنند و آنها را همراه خود جلو ببرند.  در اين آيات خداوند براي رعايت حقوق قانوني و اخلاقي به انسانهاي مسلمان دستور مي دهد که هنگام تقسيم ارث و يا منافع ديگر بهره اي هم به عقب افتادگان از خويشاوندان و غيرخويشاوندان برسانند.  دليل رعايت حقوق اخلاقي همين است که انسانها به انسانيت خود در پيشرفت پيشرفتگان مؤثر بوده اند افراد اجتماع هر کدام عامل بزرگي براي پيشرفت يکديگر مي باشند. علماء و دانشمندان مولود جامعه اي هستند که در آن بوجود آمده اند. افراد آن جامعه با تهيه وسائل زندگي و تهيه ارزاق مايه پيشرفت علماء و دانشمندان شده اند و وسائل پيشرفت براي آنها فراهم کرده اند، همين طور عوامل توليد مال و ثروت، عامل پيدايش ثروت ثروتمندان بوده اند به طوري که اگر جامعه و اجتماعي نبود انسان پيشرفته اي هم در جهات مادي و معنوي پيدا نمي شد.  مثلا خانه شما که صد هزار تومان ارزش دارد به دليل خانه هايي است که در اطراف شما ساخته شده هر چه تعداد خانه هاي مجاور بيشتر باشد ارزش خانه شما زيادتر مي شود و هر چه کمتر باشد کمتر. خانه اي که در شهر بزرگ صد ميليون تومان قيمت دارد اگر در بيابان يا ده ساخته شود قيمتش به صفر مي رسد زيرا ساختمان هاي شهر بوده است که قيمت ساختمان شما را بالا برده اند نه آجر و آهن. اين جمعيت زمان و شهرند که فکر شما را به مقامي از علم و صنعت بالا برده اند. پس همه آنها که در موجوديت شما مؤثر بوده اند بر شما حق پيدا کرده اند که رعايت آن حق بر شما واجب است شما نمي توانيد خود يا علم خود را منحصر به خود بدانيد بلکه شما مال جامعه اي هستيد که در آن بوجود آمده ايد و اکنون که به مقامي از علم  و دانش رسيده ايد بايستي در مقام فيض رساني برکات وجودي خود را در اختيار جامعه خود بگذاريد و بار سنگيني به آنها تحميل نکنيد. (کتاب آزادی ثمره آگاهی است) دانلود

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top