Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - احاديث اثبات مي كنند

آنچه در کتاب الزام الناصب آمده است - دانلود

سایر روایات در خصوص اثبات نظرات استاد غفاری - دانلود

مجموعة آيات در اثبات انطباق كلمة ساعت با قيام امام زمان ع

سورة ‏انعام آیه 31

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّى إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلى ما فَرَّطْنا فِيها وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ.

کفار در حالت تکذیب لقاء الله هستند که به ناگاه ساعت فرا می‏رسد. می‏گویند حسرت بر ما به خاطر آنچه بر خود کوتاهی نمودیم و آنها بار‏های خود را بر دوش مي‏کشند. آگاه باش که بد است آنجه بر دوش می‏کشند.

اگر منظور از ساعت، نفخ صور پس از ظهور حضرت و استقرار حکومت الهی به مدت طولانی باشد، در آن صورت، با توجه به دوران حکومت ائمه اطهار ع پس از قیام قائم، کسی در حالت کفر و گناه نمي‏تواند باشد. پس این «ساعت» که در حالی که آنها در تکذیب هستند ناگهان فرا می‏رسد، همان قیام قائم است. و چون می‏فرماید که آنها پس از آن بار گناه خود را بر دوش حمل می‏کنند، معلوم است که عرصه قیامت است و نه ساعت مرگشان.

سورة ‏حج آیات 1 و 2

يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ.

ای مردم! تقوای الهی در پیش گیرید، همانا زلزلة آن ساعت چیز عجیبی است. روزی که آن را ببینید، هر مادری فرزند خود را فرو می‏گذارد و مردم را مست می‏بینی در حالی که مست نیستند بلکه علت آن است که عذاب خداوند بسیار شدید است.

این آیات اولا با توجه به آیات سورة زلزال، زلزلة آخرالزمان را به ساعت متصل مي‏کند و ثانیا چون می‏فرماید مادران فرزندان خود را فرو می‏گذارند و مردم مانند مستان هستند، معلوم است که وضعیت آخرالزمان را تشریح می‏فرماید زیرا اگر پس از استقرار حکومت معصومین باشد، مردم با توجه به قرار داشتن تحت رهبری و تعلیمات ایشان، از قیامت استقبال خواهند نمود. پس ظاهرا منظور، همان تزلزل ارکان جوامع در آخرالزمان و اضطرابات حاکم بر اهل زمین و قیام آن حضرت (ساعت) است.

سورة ‏انبیا آیه 40

بَلْ تَأْتِيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّها وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ

بلکه ساعت به ناگاه فرا می‏رسد و آنها را بهت زده می‏کند.

در این آیه باز هم از آمدن ناگهانی آن ساعت سخن می‏گوید که کفار در برابر آن بی چاره هستند و دیگر مهلت از ایشان برداشته می‏شود. کاملا معلوم است که در امتداد زندگیِ دنیا ساعت قیامت فرا می‏رسد نه پس از استقرار حکومت حضرت و پر شدن جهان از عدل و داد.

سورة ‏روم آیه 55

وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ

نشان مي‏دهد که منظور، مرگ نیست و به هنگام فرا رسیدن ساعت، مردگان زنده می‏شوند یعنی قیامت بپا می‏شود.

سورة ‏مریم آیه 39

وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ

آنان را در مورد روز حسرت (از نام‏های قیامت است) پند ده، زمانی که کار قطعی می‏شود و آنان در غفلتند و ایمان نمي‏آورند.

آنها در غفلتند و کار به پایان می‏رسد یعنی امام زمان ع قیام مي‏فرمایند و الا اگر پس از قیام حضرت می‏بود آنها در غفلت نبودند.

سورة ‏حج آیه 7

وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيها وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ

ساعت آمدنی است و خداوند آنکه را در قبر است بر مي‏انگیزاند.

بنابراین، پس از «ساعت» انسانها از قبرها بر انگیخته مي‏شوند. یعنی ساعت یا قیام امام زمان عج همان قیامت است که با مرده شدن زندگان همراه است.

سورة ‏قمر آیه‏های 48-44

أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُنْتَصِرٌ سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ يُوَلُّونَ الدُّبُرَ بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَ السَّاعَةُ أَدْهى وَ أَمَرُّ إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلالٍ وَ سُعُرٍ يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ.

یا می‏گویند ما گروهی پیروزمند هستیم. بزودی جمعشان منهزم خواهد شد و پشت خواهد کرد. بلکه ساعت موعد آنان است و ساعت سخت‏تر و تلختر است.

با توجه به این که می‏فرماید مجرمین به رو در آتش جهنم (که از خصوصیات قیامت است) در خواهند افتاد، منظور از ساعت، قیامت است.

همچنين اشاره به مقاومت کفار در برابر حق دارد تا آن که ساعت فرارسد و تار و مار شده و سپس به آتش جهنم گرفتار شوند. کاملا معلوم است که ساعت، همان ساعت ظهور حضرت است. پس مقاومتِ حزب کفر در برابر حق، در طول قرون و اعصار است و جهنم کفار، در آن زمان تشکیل می‏شود. زیرا پس از ظهور حضرت و استقرار حکومت الله، دیگر مقاومتی در برابر حق وجود ندارد.

سورة ‏احزاب آیه 63

يَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً

مردم از تو در باره ساعت مي‏پرسند. بگو علم آن در نزد خداست. چه میدانی، شاید ساعت نزدیک باشد.

باز هم آنچه در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، ظهور امام زمان ع است و آن قیامتی که در تفکر عمومی وجود دارد بسیار پس از آن است. پس ساعت همان قیام حضرت است.

سورة ‏صافات آیات 21-19

فَإِنَّما هِيَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ فَإِذا هُمْ يَنْظُرُونَ وَ قالُوا يا وَيْلَنا هذا يَوْمُ الدِّينِ هذا يَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ

پس آن تنها یک اراده الهی است که فوری مردگان زنده می‏شوند. فریاد مي‏زنند که ای وای این است روز قیامت. آری، همین روز قیامت است، روز جدائی حق از باطل که آن را تکذیب مي‏کردید. در حالی که رجعت مردگان پس از قیام قائم اتفاق مي‏افتد، این آیات به صراحت می‏فرمایند که قیامت، همان قیام قائم عج است.

سورة ‏طه آیه 108

يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لا عِوَجَ لَهُ وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلاَّ هَمْساً

در آن روز از «داعی» تبعیت می‏کنند که هیچ کژی در او راه ندارد. صداها در برابر خداوند رحمان خاشع می‏گردد و جز صدای آهسته چیزی نمي‏شنوی.

سورة ‏روم آیه 12

وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ.

هنگامی که آن ساعت فرا برسد، مجرمین نا امید مي‏شوند.

اگر توانی برایشان مانده بود مایوس نمي‏شدند، اما در برابر قوة قاهرة الهی جز تسلیم چاره‏ای ندارند و بر خلاف آنچه مشهور است بلافاصله تسلیم حق می‏شوند و قدرت به شهادت رساندن حضرت را آنهم پس از استقرار دولت حق نخواهند داشت.

سورة ‏فرقان آیه 11

بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَ أَعْتَدْنا لِمَنْ كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيراً

بلکه ساعت را تکذیب نمودند و ما برای کسی که ساعت را تکذیب نموده است آتش جهنم را مهیا نموده‏ایم.

اگر منظور از ساعت، ساعت مرگ باشد، کسی مرگ را تکذیب نمي‏کند بلکه آنچه تکذیب می‏شود، قیامت است. بنابراین، منظور از ساعت همان قیامت است.

سورة ‏قاف آیه 41

وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ

گوش فراده به روزی که ندا دهنده از جايی نزدیک ندا در خواهد داد. روزی که آن صیحه آسمانی را به حق خواهند شنید، آن است روز خروج.

روز خروج از قبر مقارن با ندای منادی (از مکانی نزدیک کعبه؟) اعلام شده است.

سورة ‏قمر آیه 3-1

اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ وَ كَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ

ساعت فرا رسید و ماه شکافته شد. و اگر هم هر آیتی را ببینند، باز هم اعراض نموده و می‏گویند سِحری است که همیشه وجود داشته است. و آنها تکذیب نموده و از هوا و هوس خود پیروی نمودند در حالی که هر امری جایگاه خاص خودرا دارد.

اگر حتي منظور از این آیات قیامت هم باشد، اشاره به اعراض مردم از آیات الهی دارد که مشخصة زمان مقارن با ظهور است.

سورة ‏غافر آیه 11

قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ

گفتند پروردگارا مارا دوبار میراندی و دوبار زنده کردی پس ما به گناهان خود اعتراف می‏کنیم، آیا راهی برای خروج (از این عذاب) وجود دارد؟

این دو بار مردن و دوبار زنده شدن چه به گفته برخی علماء (خلاصه تفسیر المیزان و نمونه تالیف آقای عباس پور سیف) مربوط به مردن و ورود به عالم برزخ و سپس مردن و ورود به عالم قیامت باشد و چه بر اساس نظر آیت‏الله صالح غفاری مربوط به موت قبل از حيات در رحم مادر و ورود به دنیا بر اساس آیة 28 سورة ‏بقره: (كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ) باشد، نشان می‏دهد که پس از رجعت در حکومت امام زمان دیگر مرگی در کار نیست.

سورة ‏انعام آیه 158

يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ

روزی که برخی از آیات پروردگارت ظاهر شود ایمان کسی که از قبل ایمان نیاورده پذیرفته نمي‏شود.

عین همین عبارت در رابطه با قیام حضرت آمده است. همه می‏دانند که امام زمان عج بر خلاف جدشان محکوم به ظاهر نیستند تا هر ابوسفیانی را به صرف اظهار ایمان بپذیرند. بنابراین فرض باقی ماندن منافقی که بعدها ایشان را به شهادت برساند، منتفی است.

سورة ‏قاف آیات 21-19

وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ

سکرات مرگ به حق بیاید، این است آنچه از آن می‏گریختی. و در صور دمیده شود، این است روز وعدة عذاب. و هر کسی به همراه یک مامور سوق دهنده و یک مامور عذاب بیاید. در این آیات، مردن، نفخ صور و زنده شدن انسانها و آمدنشان به عرصة قیامت به صورت پشت سر هم آمده است و نشان مي‏دهد نفخ صور و زنده شدن مردگان در یک مرحله و به هنگام قیام امام زمان عج اتفاق مي‏افتد نه این که یک بار حضرت ایشان را زنده کند و باز بمیرند و سپس نفخ صور اتفاق بیفتد و باز زنده شوند.

سورة ‏سجده آیه 29-28

وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ

و می‏گویند اگر راست می‏گوئید، آن فتح کی فرا می‏رسد؟ بگو در روز پیروزی، ایمان آوردن کسانی که کافر شدند سودی ندارد و مهلت از آنان برداشته می‏شود.

منظور از روز فتح نمي‏تواند روز فتح مکه باشد زیرا ایمان آوردنشان در آن روز پذیرفته شد. بلکه باید روز قیام حضرت باشد و دیگر اظهار ایمان آنها پذیرفته نیست (معلوم است که مغلوب و منکوب می‏شوند و به ناچار اظهار ایمان می‏کنند) و چون از آنها پذیرفته نمي‏شود، پس آنها در جهنم هستن و به شهادت رساندن حضرت توسط ایشان در سالهای بعد منتفی است.

سورة ‏بروج آیات 12و 13

إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ

همانا در هم کوبیدن پروردگارت شدید است. اوست که پدید مي‏آورد و بر مي‏گرداند.

این دو آیه نیز حملة نهائی خداوند را که کفار را در هم می‏کوبد و مردگان باز گردانده می‏شوند (همانند آیه 16 سورة ‏دخان) پیشگويی می‏فرماید. در آن آیه نیز خداوند از در هم کوبیدن نهائی کفار و انتقام الهی پس از آن یاد می‏فرماید. یکی از نام‏های امام زمان عج منتقم است.

سورة ‏والنازعات آیات 44-41

يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها إِلى رَبِّكَ مُنْتَهاها

از تو در باره آن ساعت سوال می‏کنند. تو را با سخن گفتن در بارة آن چکار؟ انتهای آن به سوی پروردگار توست.

در این سوره پس از اخبار بهشت و جهنم، این آیات آمده است. که می‏فرماید انتهای دوره‏ای که با آن ساعت شروع می‏شود، به پروردگارت ختم می‏شود. هیچ اشاره‏ای به اين نشده كه زمانه‏ای که با قیام حضرت شروع مي‏شود قطع شده و جهانی تازه شروع مي‏شود. کاملا معلوم است که در دوران حکومت حضرت با یک سیر طبیعی که در آن انسان‏ها آموزش می‏بینند و به لقاء الله نایل مي‏شوند ادامه مي‏یابد.

سورة ‏فرقان آیه 25

وَ يَوْمَ تَشَقَّقُ السَّماءُ بِالْغَمامِ وَ نُزِّلَ الْمَلائِكَةُ تَنْزِيلاً. و روزی که درهای آسمان رحمت الهی باز شود و ملائکه نازل شوند.

آیه 26: الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمنِ وَ كانَ يَوْماً عَلَى الْكافِرِينَ عَسِيراً. در پایان روز، حکومت حقة الهی دایر می‏شود و روزی است که برای کفار بسیار سخت است.

سورة ‏عبس آیات 23-21

ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ كَلاَّ لَمَّا يَقْضِ ما أَمَرَهُ.

سپس او را میرانده و وارد گور می‏نماید. سپس هنگامی که بخواهد وی را بر مي‏انگیزد. (چنین نیست که رها شود)، هنوز آنچه را که به او امر شده برآورده ننموده است.

در این آیات، آنچه پس از مرگ برای انسان پیش مي‏آید، نشور اعلام شده است و سپس آمده است که نشور انسان برای رسیدن به جائی است که برای آن آفریده شده است. فقط از یک بار برانگیخته شدن از گور یاد شده است و با توجه به آنچه در آیات فوق الذکر آمده، این بر انگیخته شدن پس از قیام حضرت مي‏باشد.

سورة ‏جاثیه آیات 32 و 33

وَ إِذا قِيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فِيها قُلْتُمْ ما نَدْرِي مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنِينَ وَ بَدا لَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ

و وقتی به آنها گفته می‏شود که وعده خدا حق است و آن ساعت خواهد آمد، گفتید نمی‏دانیم آن ساعت چیست ... و زشتیهای اعمالشان آشکار گشت و آنچه مسخره می‏کردند برایشان تحقق یافت.

قیامتی که آنها مسخره می‏کردند با آمدن ساعت یکی دانسته شده است.

سورة ‏غافر آیه 46

..... وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ.

روزی که رستاخیز بپا شود (فرمان می‏رسد که) فرعونیان را در سخت‏ترین عذاب داخل کنید.

در این جا دخول فرعونیان به شدیدترین عذاب در روز بر پا شدن ساعت اعلام شده که نشان می‏دهد ساعت، همان قیامت کبری است.

سورة ‏دخان آیه 16

يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ

روزی که آن حمله عظیم خود را صورت دهیم، ما انتقام گیرنده خواهیم بود.

انتقام نهايی الهی با آن حمله بزرگ الهی، مقارن اعلام شده است و در دعای ندبه مي‏خوانیم: کجاست آن طلب کننده خون انبیاء و فرزندان انبیاء؟

سورة ‏زخرف آیه 61

وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ

و همانا آن دانش مربوط به ساعت است پس به آن شک مکنید و از من تبعیت کنید که آن است راه مستقیم.

سورة ‏یونس آیه 45

وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنَ النَّهارِ يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ

و همگامی که آنان را بر مي‏انگیزد، گويی بیش از ساعتی از روز را درنگ ننموده‏اند، یکدیگر را می‏شناسند و کسانی که ملاقات پروردگار را تکذیب نمودند و هدایت نیافتند خسارت دیده‏اند.

این آیه و آیات مشابه آن نشان دهنده این است که اقوال عموم در مورد دوره پس از مرگ تا برخواستن از قبر باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. در دوران مرگ زمان بر کسی نمی‏گذرد و مثل خواب است و بعلاوه با آیه 55 سورة ‏روم هماهنگ است و نشان می‏دهد که به هنگام رسیدن ساعت، مردگان زنده می‏شوند. بر اساس این گونه آیات، دوران پس از مرگ تا نشور، یک دوران پر فعالیت و پر حادثه نیست و اموات مانند اصحاب کهف به خوابی عمیق فرو رفته‏اند و وقتی بیدار می‏شوند گویی مدت کوتاهی در خواب بوده‏اند.

سورة ‏احقاف آیه 35

.... َكأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ ما يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنْ نَهارٍ ...

هنگامی که آنچه را و به آنها وعده داده شده مي‏بینند گویا بیشتر از ساعتی از روز را درنگ نکرده بوده‏اند. (بر مردگان زمان نمي‏گذرد)

سورة ‏اسراء آیه 52

يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً

هنگامی که شما را می‏خواند پس با ستایش او وی را اطاعت می‏کنید و گمان مي‏برید که بجز مدت کمی در قبر نمانده‏اید.

سورة ‏هود آیه 107

خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ. آنان تا زمانی که آسمانها و زمین بر پایند در آن مخلدند مگر آنچه که پروردگار تو بخواهد.

اگر منظور، خلود آنها در جهنم تا ابد است، بنابراین آسمانها و زمین هرگز نابود نمي‏شوند و باید آیاتی را که چنین دلالتی دارند، تاویل نمود.

سورة ‏مومنون آیه 100

... وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ

و آن سوی آنان برزخ است تا روزی که بر انگیخته شوند.

برزخ فاصله بین دو چیز است و نشان دهنده نوعی خلأ می‏باشد. با توجه به برخی آیات که اشاره شد، به نظر می‏رسد که انسانها در حالتی مانند خوابیدن باشند تا اینکه ناگهان برانگیخته شده و گمان می‏برند که ساعتی بیشتر در گور نبوده‏اند. اگر عقاید رایج در مورد فشار قبر و عذاب‏های آن درست مي‏بود، آنها گذر زمان را بیش از آنچه واقعا بود احساس می‏کردند و پس از خروج، لااقل موقتا احساس راحتی می‏کردند و نمي‏گفتند: یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا!

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top