Het onderzoek hoeft de bank niet Italië Voetbalshirts kopen te breken. Koop tegenwoordig een hockeykleding kind verscheidenheid aan goedkope trainingskleding Basketbal kleding voor mannen online. Vind je ergens anders goedkope Italië voetbalshirts een betere prijs? We zullen het aanpassen aan onze beste prijsgarantie nfl kleding. Trainingskleding voor heren ontworpen voor de Baseball kleding beste prestaties tijdens de training. Voltooi je harde werk en toewijding aan het trainen met je trainingskleding.
Rolex surprise in Basel on 2017 may, who did not think Rolex will launch a rolex replica watch new moon phase watch, Cellini phase type (Cellini Moonphase) watch the breitling replica moon disc exposed to display the change genuine rolex on the dial, the moon waxes and wanes.
استاد محمد علي صالح غفاري (ره) - معناي‌ انتهاي‌ حلال‌ و حرام‌ چيست‌؟

شايد تعجب‌ كنيد از اين كه‌ چگونه‌ احكام‌ ظاهري‌ چه‌ به‌ صورت‌ عبادت‏ها و چه‌ به‌ صورت‌ حلال‌ و حرام،‌ در آن‌ زمان‌ لغو مي‌شود و دين‌ خدا براي‌ انسان‏هاي‌ متدين‌ به‌ آن‌، چهره‌ ديگري‌ پيدا مي‌كند.

آيا ممكن‌ است‌ چنين‌ احكامي‌ لغو شود؟ حلال‌ و حرام‌ در اسلام‌ بر پاية‌ مصلحت‌ و مفسده‌ جعل‌ شده‌ است‌ و تا زماني‌ كه‌ اين‌ مفسده‌ها و مصلحت‏ها باشد حلال‌ و حرام‌ هم‌ خواهد بود. مثلاً يكي‌ از محرمات‌ غيبت‌ و تهمت‌ بوده‌ و يا روابط‌ نامشروع‌ و اعمال‌ نامشروع‌ ديگر از قبيل‌ سرقت‌ و دزدي‌، رشوه‌دهي‌ و رشوه‌خواري‌ و حرمت‌ گوشت‌ حيوانات‌ حرام‌ گوشت‌ امثال‌ گوشت‌ خوك‌ و پلنگ‌. چگونه‌ ممكن‌ است‌ چنين‌ حرمت‏هايي‌ از بين‌ برود و احكام‌ نامشروعي‌ كه‌ حرام‌ بوده‌ حلال‌ شود با اينكه‌ در متن‌ چنين‌ محرماتي‌ فساد و مفسده‌ وجود دارد؟ معناي‌ رفع‌ حرمت‌ اين‌ محرمات‌ يعني‌ حليّت‌ دروغ‌ و يا تهمت‌ و يا غيبت‌ و چيزهاي‌ ديگر و معناي‌ حليّت‌ دروغ‌ و تهمت‌ و يا روابط‌ نامشروع‌ يعني‌ اذن‌ و اجازه‌ به‌ ظهور مفسده‌ها. و باز همين‌ مفسده‌هاست‌ كه‌ جان‌ و مال‌ و ناموس‌ مردم‌ را تباه‌ مي‌كند و زندگي‌ آرام‌ مردم‌ را به‌ جهنم‌ تبديل‌ مي‌كند .

در جواب‌ براي‌ سئوالات‌ مي‌گوييم‌ كه‌ مردگان‌ چه‌ بطور خصوصي‌ و چه‌ بطور عمومي‌ پس‌ از آنكه‌ از قبر بيرون‌ آمده‌ و به‌ زندگي‌ دوم‌ برگشتند، مرگ‌ ندارند و حيات‌ ابدي‌ و دائمي‌ آنها شروع‌ خواهد شد. حديث‌ مشهوري‌ در معرفي‌ حلال‌ و حرام‌ اسلام‌ وارد شده‌ است‌ كه‌ مي‌گويد: «حلال‌ محمد حلال‌ الي‌ يوم‌القيامه‌ و حرام‌ محمد حرام‌ الي‌ يوم‌ القيامه‌» ، در حديث‌ شريف‌ براي‌ حلال‌ و حرام‌ اسلام‌ انتهايي‌ معين‌ كرده‌ است‌ كه‌ همان‌ روز قيامت‌ باشد. در توجيه‌ و تفسير اين‌ حديث‌ شريف‌ مي‌پرسيم‌ معناي‌ انتهاي‌ حلال‌ و حرام‌ چيست‌؟ آيا ممكن‌ است‌ چنين‌ حلال‌ و حرامي‌ كه‌ مطابق‌ حقيقت‌ و طبيعت‌ است‌ انتها داشته‌ باشد؟ معناي‌ اينكه‌ محرمات‌ تا روز قيامت‌ به‌ حال‌ خود باقي‌ است‌ و همچنين‌ حلال‏ها تا روز قيامت‌ يعني‌ چه‌؟ ظاهراً دلالت‌ مي‌كند كه‌ از قيامت‌ به‌ بعد حلال‏ها از بين‌ مي‌رود و نيز حرام‏ها. همچنين‌ رفع‌ حرمت‌ از آنچه‌ حرام‌ است‌ چه‌ مفهومي‌ دارد؟ مثلاً دروغ‌ و غيبت‌ و تهمت‌ و قتل‌ و آدمكشي‌ حرمت‌ دارد. آيا اين‌ حرمت‏ها در قيامت‌ مرتفع‌ مي‌گردد؟ معناي‌ رفع‌ حرمت‌ از دروغ‌ يعني‌ جايز شدن‌ دروغ‌ و همچنين‌ رفع‌ حرمت‌ از غيبت‌ و تهمت‌ به‌ معناي‌ جايز شدن‌ حرمت‌ و غيبت‌ است. اگر چنين‌ است‌ همان‌ ايراداتي‌ كه‌ گفته‌ شد در اينجا وارد است‌. مثلاً مردم‌ در قيامت‌ يا بعد از قيامت‌ اگر اجازة‌ گفتن‌ دروغ‌ و غيبت‌كردن‌ و تهمت‌زدن‌ را داشته‌ باشند معناي‌ جواز اين‌ حرمت‏ها پيدايش‌ همان‌ فساد و مفسده‌اي‌ است‌ كه‌ از ناحيه‌ اين‌ حرمت‏ها پيدا مي‌شود. هرگز رفع‌ حرمت‌ از يك‌ عمل‌ حرام‌ جايز نيست‌، چگونه‌ ممكن‌ است‌ كه‌ دروغ‌ و غيبت‌ جايز باشد و همين‏طور چيزهايي‌ كه‌ حليّت‌ دارد رفع‌ حليّت‌ از آنها‌ و روابط‌ حلال‌ و مشروع‌ يعني‌ چه‌؟

در جواب‌ مي‌گوييم‌ كه‌ همة‌ اين‌ احكام‌ حلال‌ و حرام‌ و واجب‌ و مستحب‌ براي‌ دوران‌ آزمايش‌ بشر است‌ تا خداوند با جعل‌ اين‌ احكام‌ و عبادت‏ها، انسان‏ها را آزمايش‌ كند كه‌ كدام‌ يكي‌ از آنها در خط‌ اطاعت‌ و كدام‌ يك‌ در خط‌ معصيت‌ قرار مي‌گيرند و اين‌ دورة‌ آزمايش‌ پيش‌ از ظهور قيامت‌ و زندگي‌ آخرت‌ است‌. زندگي‌ قيامت‌ و آخرت‌ روزي‌ است‌ كه‌ انسان‏ها تكامل‌ يافته‌ و در دايرة‌ ولايت‌ و حكومت‌ الهي‌ انجام‌ وظيفه‌ مي‌كنند. در آن‌ روزگار مؤمنين‌ از كافرين‌ جدا شده‌ زندگي‌ كفّار در حدّ صفر قرار مي‌گيرد. حلال‌ و حرامي‌ در اختيار آن‏ها نيست‌ كه‌ تكليف‌ براي‌ آن‏ها مقدر شود. در زندگي‌ جهنمي‌ نه‌ حرام‌ گوشتي‌ وجود دارد نه‌ حلال‌ گوشتي‌ و نه‌ قانون‌ و قاعده‌اي‌ و در آن‌ روزگار بين‌ جهنمي‌ها قتلي‌ واقع‌ نمي‌شود تا آن‌ قتل‌ حرمت‌ پيدا كند و ظلمي‌ قابل‌ تحقق‌ نيست‌ كه‌ حرمت‌ داشته‌ باشد. خداوند در وصف‌ آن‌ زندگي‌ جهنمي‌ مي‌فرمايد: «ياتيه‌ الموت‌ من‌ كل‌ مكان‌ و ما هو بميّت‌» ، از هر طرف‌ مرگ‌ به‌ سوي‌ آن‏ها روي‌ مي‌آورد و از مرگ‌ خبري‌ نيست‌. تكليف‌ براي‌ جهنمي‌ها معنايي‌ ندارد. تكليف‌ همه‌ جا براي‌ نجات‌ از مهلكه‌ و برگشت‌ از خط‌ هلاكت‌ است‌ و براي‌ آن‏ها چنين‌ نجاتي‌ ممكن‌ نيست‌. پس‌ براي‌ آن‏ها زمينة‌ تكليف‌ وجود ندارد كه‌ حلال‌ و حرام‌ داشته‌ باشند.

امّا براي‌ اهل‌ ايمان‌ و انسان‏هاي‌ بهشتي‌؛ اولا این که آن‏ها در خط‌ ايمان‌ و تكامل‌ علم‌ و معرفت‌ قرار گرفته‌ عقل‌ و شعور و دانش‌ آنها به‌ كمال‌ رسيده‌ است‌ كه‌ آن‌ عقل‌ و شعور به‌ آنها اجازه‌ نمي‌دهد كه‌ مرتكب‌ فعل‌ حرام‌ و يا عمل‌ حرامي‌ بشوند. چگونه‌ ممكن‌ است‌ انسانهاي‌ مؤمن‌ پاك‌ بهشتي‌ باز هم‌ در خط‌ غيبت‌ و تهمت‌ باشند و يا دنبال‌ هوي‌ و هوس‌ بروند؟ پس‌ تكليف‌ و احكام‌ حلال‌ و حرام‌ براي‌ چنين‌ انسان‏هايي‌ مفهوم‌ و معنا ندارد كه‌ اين‌ احكام‌ براي‌ هدايت‌ جاهل‌ و نجات‌ او از مهلكه‌ وضع‌ شده‌ است‌ و اين‌ جهل‌ و انحراف‌ در دورة‌ زندگي‌ دنيا قابل‌ تصوّر است‌، آن‌ هم‌ در ارتباط‌ با انسان‏هاي‌ جاهل‌ و نادان‌ و امّا انسان‏هايي‌ كه‌ براساس‌ ايمان‌ و عقل‌ و شعور خود زندگي‌ دوّم‌ را باز يافته‌ و وارد زندگي‌ آخرت‌ شده‌اند، از عقل‌ و شعور كامل‌ برخوردار هستند و هرگز در آن‏ها خيال‌ گناه‌ و معصيت‌ پيدا نمي‌شود چه‌ برسد به‌ اين كه‌ دنبال‌ گناه‌ و معصيت‌ بروند. در اين‌ رابطه‌ حديثي‌ مربوط‌ دورة‌ قيام‌ امام‌ و سلطنت‌ آن‌ حضرت‌ وارد شده‌ است‌ كه‌ او دست‌ خود را روي‌ سر بندگان‌ خدا مي‌گذارد و عقل‌ آنها كامل‌ مي‌شود.

ثانياً انسان‏هاي‌ آخرتي‌ در ساية‌ حكومت‌ و ولايت‌ ائمه‌ اطهار (ع‌) كه‌ همان‌ حكومت‌ و ولايت‌ الهي‌ باشد انجام‌ وظيفه‌ مي‌كنند. ساية‌ حكومت‌ خدا مانند شعاع‌ خورشيد همة‌ آن‏ها را احاطه‌ مي‌كند و آن‏ها را تحت‌ نظر و مراقبت‌ كامل‌ قرار مي‌دهد. در آن‌ روزگار اگر هم‌ احياناً و يا اشتباهاً در انساني‌ خيال‌ گناه‌ و معصيت‌ پيدا شود بلافاصله‌ از مسير ولايت‌ ائمه‌ (ع‌) راهنمايي‌ مي‌شود كه‌ از آن‌ نيّت‌ گناه‌ برگردد. علاوه‌ برآن‌ در زندگي‌ آخرتي‌ و بهشتي‌ موضوع‌ حلال‌ و حرام‌ از بين‌ مي‌رود. مثلاً حيوان‌ حرام‌ گوشتي‌ وجود ندارد كه‌ خوردن‌ گوشت‌ آن‌ حرمت‌ پيدا كند و همچنين‌ زمينه‌اي‌ براي‌ قتل‌ و سرقت‌ و يا تهمت‌ و غيبت‌ نيست‌. پس‌ معناي‌ برطرف‌شدن‌ حلال‌ و حرام‌ و ختم‌ آن‌ در قيامت‌، از بين‌ رفتن‌ موضوع‌ تكليف‌ و موضوع‌ حلال‌ و حرام‌ است‌. در آن‌ روزگار شراب‌ و قماري‌ وجود ندارد كه‌ حرمت‌ پيدا كند و همچنين‌ غيبت‌ و تهمت‌. نه‌ براي‌ جهنمي‌ها موضوعي‌ براي‌ تكاليف‌ وجود دارد و نه‌ براي‌ بهشتي‌ها. مثلاً كارهاي‌ حلال‌ و اعمال‌ واجب‌ و مستحب‌ و عبادتها انسانها را به‌ بهشت‌ و اعمال‌ حرام‌ و ترك‌ واجبات‌ و مستحبات‌ و ظلم‌ و ستمها انسانها را به‌ جهنم‌ مي‌كشاند.

پس‌ از آنكه‌ انسانهاي‌ بهشتي‌ در زندگي‌ بهشتي‌ و جهنمي‌ها در جهنم‌ قرار گرفتند، مانند كارواني‌ هستند كه‌ به‌ مقصد رسيده‌اند. و گفته‌ شد كه‌ پس‌ از ورود به‌ مقصد، تمرين‌ اعمالي‌ كه‌ در حين‌ حركت‌ و يا در مقدمه‌ واجب‌ بوده‌ است‌، لازم‌ نيست‌ زيرا در مقصد تمامي‌ كمبودها كه‌ در دنيا ماية‌ رقابت‌ و حسادت‌ مي‌شود از بين‌ مي‌رود و چنان‌ نيست‌ كه‌ يكي‌ دارا و ديگري‌ ندار و يكي‌ موفق‌ و ديگري‌ محروم‌ باشد تا اين‌ دارايي‌ها و نداري‌ها و محروميت‏ها منشأ ظلم‌ و ستم‌ و رقابت‌ و حسادت‌ گردد. پس‌ در آن‌ روزگار زمينه‌ و موضوعي‌ براي‌ چنين‌ احكامي‌ وجود ندارد و مردم‌ براساس‌ عقل‌ و شعور كامل‌ خود و اينكه‌ در شعاع‌ ولايت‌ و تربيت‌ ائمه‌ قرار مي‌گيرند تصميم‌ به‌ ارتكاب‌ نمي‌گيرند تا امر و نهي‌ براي‌ آنها صادر گردد. (تفسیر سوره کهف) دانلود

Copyright © 1397 استاد محمد علي صالح غفاري (ره). کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
استفاده از مطالب با ذكر عنوان بلامانع است
Go to top